מסאן פרנסיסקו למג'דל שמס

אפתח בהסבר קצר להעלמות בשבועות האחרונים:

  1. לחץ בעבודה
  2. הילדה היתה חולה
  3. אני הייתי חולה
  4. אשתי היתה חולה
  5. הכלבה התחילה בי"ס (אילוף) ועוד כמה דברים….

סולחים לי? מקוה שכן – אם לא, אז אני רק אדמיין שכן כדי שאוכל להמשיך לכתוב את הבלוג שלי בנחת ובלי רגשות אשמה.

אני על טיסה 702 של יונייטד משיקאגו לפיניקס ואפילו קיבלתי שידרוג לביזנס אלא שלצערי זה בא גם עם ארוחת ערב. בד"כ אני ממש משתדל לא לאכול אוכל של מטוסים אבל הפעם משום מה, אולי השעמום או הידיעה שבארבע שעות הקרובות אין לי ממש מה לנשנש, גרמו לי לבחור את מנת הלזניה על פני העוף המכובס ולסעוד את ליבי עם כוס יין חמוץ – לא אכלתי יותר משני ביסים והמבט המופתע של הדייל אח"כ שכאילו אומר "היי לא אכלת כלום, איך זה יכול להיות?" לא ממש עשה עלי רושם. מה הוא חושב לעצמו? מה, הוא לא טעם את הכביסה הזאת?

ואז נזכרתי שיש לי בלוג, ומזמן לא כתבתי – והבטריה בנייד מוטענת אז אני בכיף יכול לפנטז על מה הייתי רוצה לאכול עכשיו ואולי אם זה לא יפיג את תחושת הרעב (או אפילו יגביר אותה), לפחות זה יעזור לטשטש את השיעמום של הטיסה.

אז מה בא לי?

תתפלאו אבל לא בא לי משהו מיוחד – הייתי מסתפק בפיתה עם משהו. בקטנה. לא בא לי להשקיע בבישולים ואני לא רוצה להפציץ עכשיו עם איזה מתכון מסובך ולאבד עוד כמה קוראים …

אז מה נשים בפיתה? חומוס זה מורכב מידי ויום יבוא וגם זה יגיע אם יהודה המחמס מסאניויל יהיה רציני ויזמין אותי להכין איתו איזה מנה משובחת, טחינה כבר עשינו… מה דעתכם על לבנה (עם דגש ב"ב" וסגול ב"נ")?

יש לי פלאשבק לרמת הגולן שם בעליות לחרמון, מג'דל שמס … הזקנות החביבות בצד הדרך שמכינות לך פיתה דקה כזאת עם שכבה של גבינת לבנה טרייה וזעתר ושמן זית … כזה אני רוצה!!!

תתפלאו אבל להכין לבנה זה כ"כ פשוט שתתעלפו כשתקראו את המתכון – אני לא אומר שאי אפשר להשיג את זה פה בסופרים (תנסו את המקומות שהזכרתי בפוסטים הקודמים כמו בפוסט על הסביח– מה גם שתצרכו להגיע לשם בכל מקרה לקנות זעתר), אלא שלא תמצאו את זה בכל סופר בסן פרנסיסקו והסביבה, אז לפעמים כשבא לכם מאד ובגלל שזה כ"כ קל תכינו בעצמכם. ואם אתם מחפשים עוד יתרון? אתם יכולים להכין לבנה אורגנית כי את זה לא תמצאו בשום מקום ותיכף תראו איך בקלות עושים את הלבנה שלכם אורגנית.

אז מה זה בכלל לבנה?

אז ברור שלבנה זאת גבינה והשם שלה כמובן לקוח מהמילה הערבית לבן Laban שזה גם לבן וגם חלב. מקורה של גבינת הלבנה הוא במזרח התיכון (איך לא?) והיא נפוצה כמעט בכל המדינות שם, כולל ישראל ותימן.

את הלבנה מכינים מחלב פרה ובחלק מהמדינות משתמשים לפעמים בחלב עיזים או כבשים או כל חיה אחרת שהם מצליחים לתפוס ולחלוב שם (אכלתם פעם לבנה מחלב גמלים?).

אנחנו נכין את הלבנה שלנו מיוגורט כי יוגורט למעשה חוסך לנו שלב אחד בהכנה – את השלב שבו מערבבים את הגבינה עם אנזימים מסוימים שגורמים לחלב להיקרש, להפוך לסמיך יותר ולזכות בתואר יוגורט.

כדי להכין יוגורט תצטרכו לשים את ידכם על האנזימים האלו שלא הצלחתי לברר את שמם או מספר טלפון שלהם, לחמם חלב ל 80 מעלות צלזיוס ולקרר ל 45 מעלות מיד אחרי, להוסיף את הבקטריה ולערבב במשך 7 שעות… בא לכם???? אם לא, פשוט לכו וקנו לכם יוגורט (אם אתם הולכים על המתכון האורגני קחו את היוגורט האורגני מהמדף) – 2 קילו יוגורט יספיקו לכם להכנת קופסה של קילו לבנה …

כל המשתתפים בהצגה

מערבבים את הכל בקערה עם שתי כפיות מלח ומיץ לימון סחוט מלימון אחד.

הכנת לבנה בהילוך איטי...

חוץ מזה בשביל להכין לבנה צריך בד לגבינה – את זה אפשר להשיג באמזון (חפשו Cheesecloth) או בסופרים לפעמים ובחנויות של כלי מטבח. מדובר בסך הכל בבד צפוף שהנוזלים יכולים להתנקז ממנו לאט לאט במשך שעות עד שהיוגורט הופך ללבנה. בארץ קוראים לזה חיתול – משום מה כאבא לילדה בת שנה אני קצת סולד מהשם שמעורר קונוטציות שאין להן מקום בבלוג לבישול… אז קראתי לו בד גבינה – תרגום חופשי תקראו לזה…

בד להכנת גבינה (חיתול ... לא כזה שהילד שלכם משתמש)

הבדואים תולים את זה על הצד של האוהל – אני מעל הכיור או קערה עמוקה.

חכו לילה שלם פלוס קצת (12 שעות לפחות) והפתעה תחכה לכם בתוך הבד – גבינת לבנה אסלית!

לבנה מתנקזת מהחיתול ( החלפתי לכחול ... איך?)

תעבירו את הגבינה לקופסא – וכדי לשמור על הטריות שלה אתם יכולים לשפוך שכבה דקה של שמן זית מלמעלה, זה גם מעשיר את הטעם וגם מוסיף לדיאטה.

אחד קילו לבנה בקופסא - אורגני וטעים להחריד.

בתיאבון – אל תשכחו את הזעתר כשאתם מגישים…

הצעת הגשה

אפשר לשדרג את הלבנה ע"י הוספת כל מיני דברים לעיסה לפני שמערבבים ושופכים לבד, כמו זיתים, בצל ירוק, עירית וכל מה שנראה לכם מתאים.

אני באופן אישי ניסיתי את הבצל ירוק ויצא מ-ד-ה-י-ם … קיבלתי ביקורות טובות בבראנצ' שארחנו אצלנו וגם לא נשאר ממנו כלום!!!

 

ולמי שלא בא לקרוא את השטויות למעלה:

מצרכים (להכנת 1 קילו של לבנה, שזה הרבה אז תרגישו חופשי לחתוך את הכמויות בחצי):

2 קילו יוגורט (4 lb)

2 כפיות מלח

לימון סחוט

הכנה:

לערבב הכל בקערה, לשפוך לתוך חיתול בד, לתלות מעל הכיור או קערה ולחכות 12 שעות שהנוזלים יתנקזו.

להעביר לקופסא מתאימה ולשפוך קצת שמן זית מלמעלה (לשימור).

להגשה- לבזוק זעתר ושמן זית ולנגב

בתיאבון!

  1. #1 מאת יובל ב-אפריל 5, 2011 - 1:38 pm

    אתה פשוט משורר!!! נראה פגז!

    ד"א – להכין יוגורט זה דווקא לא מסובך… כל מה שצריך זה חלב שהורתח וקורר ל- 40-50 מעלות, ולהוסיף לו יוגורט (שמכיל כבר חיידקים שמתחילים "לעבוד" ולהחמיץ את החלב) – משאירים בחוץ כמה שעות (כמה שיותר – יותר חמוץ). אמנם ה-"תו"ל" מדבר על זה שצריך לשמור את החלב ב- 45 מעלות כמה שעות, אבל זה יוצא טוב גם בלי זה (אבל לא בחורף, לא מספיק חם בחוץ).

    • #2 מאת ronkashani ב-אפריל 5, 2011 - 2:48 pm

      חחחח… תודה – כמו שאתה מתאר לעצמך קיץ זה מצרך נדיר פה … אני ימשיך עם היוגורט של שטראוס!

  2. #3 מאת בורגי ב-אפריל 5, 2011 - 2:43 pm

    בפעם הבאה אני מבקש אוכל אמיתי

    • #4 מאת ronkashani ב-אפריל 5, 2011 - 2:46 pm

      איך זה להיות הראשון שמתלונן, בורגי?
      הישראלים האלו… רק להתלונן יודעים ….לא טעים אל תאכל …;)

      • #5 מאת בורגי ב-אפריל 6, 2011 - 2:22 pm

        מישהו צריך לקחת על עצמו את התפקיד כפוי הטובה הזה וחבל שאתה לא מעריך את המאמץ שאני משקיע. להזכירך, אני הייתי מוכן בימי מרקורי לקבל עלי את התפקיד של VP of STB…

  3. #6 מאת דורית ב-אפריל 5, 2011 - 6:57 pm

    מעולה! באמת פשוט להכנה…וואו איך מתאים לי עכשיו פיתה עם לבנה (למרות שזה 4 לפנות בוקר)…

  4. #7 מאת אלון ב-אפריל 5, 2011 - 11:10 pm

    אוהב מאוד את הבלוג שלך. אנסה את המתכון היום!

  5. #8 מאת יונתן ב-אפריל 18, 2011 - 5:05 pm

    כרגיל – כיף לקרוא.
    חשוב להוסיף שאסור שהיוגורט יהיה רזה מדי (0% שומן וכאלה). 2% שומן, או אפילו 3%, יעשו את העבודה מצויין.

  6. #9 מאת טל-אל ב-יוני 2, 2011 - 10:27 pm

    באתה לי בדיוק בזמן! שבועות אוטוטו והמתכון שלך לבורקס ועכשיו לבנה בא לי ממש טוב!
    אני גרה בסין כבר שנתיים ולהוציא מסבתה שלי תאור ברור של איזה שהוא מתכון זה מעייף רצח. אז עם אמא שלך יודעת להכין ג׳כנון זה יהיה מעולה.

כתיבת תגובה